Manual de utilizare

Cuprins
1. Calculatorul 1.1. Cum se porneste un calculator 1.2. Cum se porneste un laptop 1.3. Cum se pornesc boxele si alte accesorii 1.4. Cum folosim mouse-ul si tastatura 1.5. Cum se printeaza sau scaneaza un document 1.6. Cum se salveaza ceva in calculator 1.7. Cum punem muzica 1.8. Cum ne conectam la Internet
3. Cuprins 2. Internetul 2.1. Cum se intra pe Internet 2.2. Cum gasim ce ne intereseaza pe Internet 2.3. Cum cream o adresa de email 2.4. Ce este Facebook si cum cream un cont 2.5. Ce este Yahoo Messenger si cum comunicam prin el 2.6. Ce este Skype si cum comunicam prin el 2.7. Cum descarcam ceva de pe Internet 2.8. Cum sa protejezi calculatorul de virusi
4. 1. CALCULATORUL Scurta introducere Cateva motive pentru care sa folositi calculatorul: Pentru a edita documente Pentru a asculta muzica Pentru a urmari filme Pentru albume foto virtuale Gasiti motivele pentru a folosi Internetul in partea a doua a acestui ghid.
5. 1.1. Cum se porneste un calculator Nu stiti sa deschideti un calculator? Nicio problema! Chiar si cei mai experimentati utilizatori ai calculatoarelor pot fi pusi in incurcatura atunci cand trebuie sa deschida un model de calculator pe care nu l-au mai intalnit. Cheia este ca toate calculatoarele au un buton de pornire care arata cam asa: Butonul de pornire poate avea diverse forme sau culori, si chiar semnul sa fie putin diferit, dar acesta este butonul care odata apasat va deschide calculatorul, laptopul , tableta, sau alte accesorii periferice precum boxele. Instructiuni detaliate in paginile care urmeaza.
6. Cum se porneste un calculator de tip Desktop PC Un desktop PC este un calculator format dintr-o unitate si un monitor. Se mai numeste si calculator personal. Pentru a functiona corect si pentru a il deschide trebuie in primul rand ca monitorul sa fie conectat la curent si unitate prin cabluri, iar unitatea sa fie conectata la curent. Apoi se vor deschide unitatea si monitorul. Pentru a deschide unitatea cautam butonul de pornire, care de obicei este de o dimensiune sau culoare care il fac sa iasa in evidenta. O apasare scurta este de cele mai multe ori suficienta. Daca nu, atunci incercati sa il apasati putin mai prelung.
7. Pentru a deschide monitorul cautam butonul de pornire, care de obicei este situat in partea de jos la vedere sau pe una din laturi. Acelasi lucru este valabil si pentru tipurile mai vechi de monitoare Daca aveti un desktop PC All in One veti avea de apasat un singur buton de pornire, care aprinde si monitorul si unitatea (integrata in monitor)
8. Daca ecranul incepe sa arate o imagine ca cele de mai jos sau asemanatoare insemna ca ati reusit, calculatorul se deschide. Daca este cazul introduceti parola pentru a trece de acest pas. Daca nu exista parola apasati pe poza sau pe tasta Enter pentru a avea acces la calculator.
9. Cum se inchide calculatorul Pentru a inchide calculatorul apasati butonul de start de pe ecran din partea stanga jos. Butonul de start arata diferit in functie de sistemul de operare si versiunea lui, vedeti mai jos doua exemple. Apoi apasati butonul Turn Off Computer sau Shut down. Confirmati apoi ca doriti inchiderea calculatorului apasand inca o data butonul Turn Off, iar calculatorul se va inchide.
10. 1.2. Cum se porneste un laptop Un laptop se deschide de obicei fara sa fie nevoie sa il conectati la curent. Urmati doar pasii de mai jos. Daca nu porneste atunci alimentati bateria pentru cateva minute si incercati din nou. Deschideti clapeta: Gasiti butonul dintre cele doua laturi ale laptopului. Apasati-l si separati laturile. Aprindeti laptopul: Gasiti si apasati butonul care contine semnul de pornire.
11. Cum se porneste o tableta Tableta nu trebuie nici ea sa fie conectata la curent pentru a fi deschisa, decat in cazul in care nu are bateria incarcata. Gasiti butonul de pornire pe una din laturile tabletei. Aprindeti tableta apasand butonul.
12. 1.3. Cum se pornesc boxele si alte accesorii Boxele audio sunt de mai multe feluri insa toate implica conectarea la calculator prin intermediul unor cabluri. Mai jos vedeti mufele unde trebuiesc conectate boxele, fiecare cablu fiind colorat corespunzator cu mufa in care trebuie sa intre.
13. Cum se ataseaza tastatura, mouse-ul, castile Tastatura si mouse-ul se conecteaza la calculator conform indicatiilor din sectiunile care urmeaza iar castile prin conectarea firelor in mufele prezentate anterior in sectiunea boxe audio. Ce este si cum se foloseste un stick USB Un stick USB se foloseste pentru a stoca si transfera documente . El se adauga intr-unul din porturile USB ale calculatorului si dupa conectare poate fi folosit din sectiunea My Computer.
14. Cum se foloseste o camera web O camera web este utila pentru a transmite live imagini sau pentru a inregistra clipuri. Pentru a functiona, camera web trebuie in primul rand sa fie conectata la unitate printr-un cablu, instalata conform instructiunilor din manualul de utilizare si apoi pornita. O modalitate pentru a porni o camera web poate fi de exemplu alegerea optiunii activarii transmisiei video atunci cand purtati o conversatie pe Skype sau Yahoo Messenger. Mai multe despre acestea in sectiunea Internet. Cum se foloseste o multifunctionala Pentru a folosi o multifunctionala aceasta trebuie conectata la calculator si alimentata cu curent. Aceasta se va porni apasand butonul de pornire. Vezi mai multe informatii in sectiunea 1.5. Cum se printeaza sau scaneaza un document.
15. 1.4. Cum folosim mouse-ul si tastatura Mouse-ul este un accesoriu care ne ajuta sa navigam pe ecranul calculatorului dar si sa efectuam diverse actiuni. Un mouse poate fi conectat la calculator prin cablu sau wireless (fara fir / cablu). Cablul mouse-ului se poate conecta prin USB (1) (la laptop in special) sau prin mufa din spatele unitatii (2) (la unele calculatoare de tip Desktop PC).
16. Daca mouse-ul este conectat, atunci pe ecran va aparea aceasta sageata, numita cursor, care se va misca dupa cum miscam noi mouse-ul. Desi poate avea diverse forme si butoane mouse-ul va avea cel putin trei parti esentiale: Partea 1 sau clic stanga este cea mai folosita ea facilitand majoritatea actiunilor prin clic sau dublu clic. Partea 2 sau clic dreapta ne va ajuta si ea in deschiderea unui panou cu diverse optiuni. Partea 3 este o rotita numita buton de scroll utila in special in navigarea in jos si in sus pe o pagina sau pe ecran. De exemplu atunci cand trebuie sa apasati ceva pe ecran sau sa puneti cursorul intr-o casuta editabila, ca cea in care se scria parola, veti misca mouse-ul pentru a duce sageata pe locul respectiv si apoi veti apasa clic stanga.
17. Daca vrem sa cream un document nou, mergem pe Desktop unde apasam clic dreapta, apoi mutam cu atentie cursorul (sageata mouseului) pe New urmat de click stanga pe tipul de document pe care vrem sa il cream. Este util sa stim si ca putem crea documente noi si apasand iconitele corespunzatoare de pe Desktop. Daca de exemplu dorim sa cream un document Word cautam o iconita care arata ca in imaginile alaturate si dam dublu click stanga pe ea.
18. Daca doriti sa deschideti un dosar de pe monitor ca My Documents atunci trebuie sa duceti sageata pe el si sa apasati de doua ori rapid clic stanga. Adica sa faceti dublu clic. La fel si daca doriti sa accesati un alt program reprezentat pe Desktop printro iconita. Si pentru ca vorbim de Desktop, iata-l in imaginea de mai jos, cu explicatii pentru sectiunile importante. Desktop-ul explicat
19. Cum folosim tastatura La fel ca la mouse tastatura se conecteaza prin cablu cu mufa sau USB sau poate fi wireless (fara fir). Mai jos tastatura explicata.
20. 1.5. Cum se printeaza sau scaneaza un document Pentru a printa un document, adica pentru a tipari un document din calculator pe hartie, aveti nevoie de o imprimanta sau de o multifunctionala conectata la calculator si la curent, de tus si de foi pe care sa se printeze. Foile se amplaseaza in locul destinat lor care poate fi diferit in functie de ce fel de imprimanta detineti. Consultati manualul de utilizare al imprimantei daca il aveti. Apoi: 1. Apasati butonul de pornire al imprimantei 2. Deschideti pe calculator documentul pe care doriti sa il printati 3. Apasati in acelasi timp tastele CTRL si P 4. Apasati butonul de Printare care va aparea pe ecran Daca pasii au fost urmati corect acum ar trebui ca imprimanta sa inceapa sa printeze documentele.
21. A scana un document inseamna a copia un document fizic intrun fisier pe calculator. Cel mai des se scaneaza buletine sau alte foi pe care trebuie sa le transmiteti prin Internet. Pentru a scana un document aveti nevoie de un scaner sau de o multifunctionala conectata la calculator si la curent. Deschideti clapeta, puneti foaia pe care vreti sa o scanati in locul destinat, inchideti clapeta si apasati butonul de scanare, care poate arata ca in imaginile de mai jos. Pentru instructiuni mai exacte, consultati manualul de utilizare al scanerului daca il aveti. Foaia scanata va fi salvata in calculator in dosarul in care scanerul pune automat foile scanate. Va aparea pe ecran un meniu cu locatia foilor.
22. 1.6. Cum se salveaza un document in calculator Pentru a salva un document Word pe care l-ati editat trebuie sa apasati butonul File din stanga sus si apoi butonul Save As. In fereastra care apare dupa ce am apasat Save As alegem mai intai locul (1), unde in calculator vrem sa se salveze documentul. In imagine locatia ar fi My Documents. Se poate schimba dand click pe sageata din dreapta casutei si selectand prin clic alt loc (de preferat Desktop). Apoi scriem denumirea (2), cum vrem sa se numeasca fisierul si completam salvarea documentului apasand Save (3).
23. Cum salvam o imagine editata in Paint Pentru a salva o imagine editata in Paint selectam butonul de Meniu (1) si apoi apasam Save As (2). Optional putem da click si pe JPEG picture (3). Va aparea din nou o fereastra in care trebuie sa specificam locatia, denumirea si sa confirma ca vrem salvarea documentului apasand butonul Save. Diferenta dintre Save si Save As Veti observa atunci cand salvati un document ca aveti optiunile Save sau Save As. SAVE se foloseste daca documentul are deja o locatie si doar i-ati editat continutul pe care doriti sa il salvati in aceasta versiune noua. SAVE AS se foloseste daca ati creat un document nou si il salvati pentru prima oara.
24. 1.7. Cum punem muzica Pentru a asculta muzica la un calculator avem nevoie in general de: un sistem audio (boxe sau casti conectate si pornite), volum dat suficient de tare si de un program care sa redea muzica. Cel mai cunoscut program se numeste Winamp si poate fi recunoscut dupa urmatoarea iconita: Daca inconita este pe Desktop dati dublu clic stanga pe ea si programul se va deschide aratand ca mai jos sau similar. Este foarte posibil sa fie deja melodii in Playlist Editor (partea din dreapta) iar ca sa ascultati una trebuie doar sa dati dublu clic stanga pe ea. Mai puteti deschide programul Winamp sau sa redati melodii si fisiere audio dand clic dreapta pe un fisier audio si selectand Open With Winamp sau alt program disponibil cum ar fi Windows Media Player. Puteti de asemenea selecta si trage melodiile in playlist editor, dand dublu clic stanga pe melodia care vreti sa inceapa prima.
25. 1.8. Cum ne conectam la Internet Sunt mai multe modalitati prin care va puteti conecta la internet: -Prin Wi-Fi -Prin cablu -Prin stick de internet Conexiunea prin Wi-Fi Este o conexiune pentru laptopuri si tablete in special dar si pentru calculatoarele care au o placa de retea cu wireless. Pentru a va conecta la o retea Wi-Fi disponibila trebuie mai intai sa apasati butonul de pe tastatura (F12 sau combinatia Fn si F5)
26. Apoi in coltul din dreapta jos al ecranului apasati pe iconita de wireless spre care arata sageata din imaginea alaturata. Apasati apoi pe reteaua dumneavoastra si dati clic pe Connect. Puteti sa incercati sa va conectati si la alte retele, in special in locuri publice pot fi retele fara parola. Conexiunea prin cablu: Setarile pentru conexiunea la Internet prin cablu sunt diferite, in functie de furnizorul de internet, de aceea este bine sa luati legatura cu un consultant al lor pentru a vedea ce trebuie facut. In principiu insa trebuie sa conectati un modem la calculator folosind un cablu si apoi sa urmati anumiti pasi.
27. Conexiunea prin stick de Internet: Pentru a va conecta la internet printr-un stick trebuie in primul rand sa introduceti stick-ul in mufa de USB. Odata introdus o sa porneasca automat un program pe care trebuie sa il instalati urmand pasii de tipul Next. Dupa instalarea programului veti vedea pe desktop o iconita diferita in functie de furnizorul stickului de Internet. Deschideti programul prin dublu clic si apasati Connect sau ce buton de conectare ofera programul (de obicei iese in evidenta prin dimensiune sau culoare).
28. 2. INTERNETUL Scurta introducere Cateva motive pentru a folosi Internetul: Pentru a gasi aproape orice informatie doriti Pentru a asculta muzica Pentru a urmari clipuri si lectii / turoriale din diverse domenii Pentru a descarca si urmari filme
29. 2.1. Cum se intra pe Internet Pentru a intra pe Internet aveti in primul rand nevoie de o conexiune pornita la Internet. Daca v-ati conectat calculatorul prin Wi-Fi, cablu sau stick de Internet atunci urmati pasii urmatori. Pe Internet se intra folosind programe speciale pentru acest lucru, numite browsere. Cel mai cunoscute browsere sunt Internet Explorer (programul creat de Microsoft si inclus in sistemul de operare Windows), Firefox, Google Chrome, Opera si Safari (browserul ce vine cu sistemul de operare Mac). In general veti gasi pe Desktop cel putin o iconita din cele de mai jos. Pentru a accesa Internetul dati dublu click pe orice iconita de browser de pe Desktop.
30. 2.2. Cum gasim ce ne intereseaza pe Internet Fereastra de Internet Odata dat dublu click pe o iconita de broswer, asteptati cateva secunde si vi se va deschide o fereastra de Internet. Fereastra Internet Explorer de exemplu arata ca in imaginea laterala. Cum se gasesc informatiile Pe Internet informatiile se gasesc la diverse adrese de site-uri, adrese care se introduc manual in casuta de adresa site din fereastra de Internet. Puteti deschide mai multe adrese (respectiv tab-uri, un fel de subsectiuni ale browserului) in aceeasi fereastra in acelasi timp si sa navigati printre ele. Adresea cea mai utila este www.google.com fiind adresa celui mai folosit motor de cautare de pe Internet. Aceesati Google scriind adresa lui in casuta de adrese din fereastra de internet.
31. Cautati informatii pe Google introducand in casuta mare de pe pagina cuvinte cheie legate de ceea ce doriti sa gasiti si apasand butonul Cautare. De exemplu daca doriti sa gasiti informatii despre o celebritate preferata sau o localitate, ori o melodie, tastati in casuta de cautare Google numele ei si apoi apasati Cautare. Google va ajuta sa gasiti orice va intereseaza: stiri, articole pe anumite subiecte, imagini, videoclipuri, programe, browsere de Internet, informatii despre persoane sau evenimente, carti, bloguri, site-uri, haine sau alte produse pe care vreti sa le achizitionati. Puteti cauta orice va trece prin cap si Google va returna cele mai relevante rezultate legate de cuvintele introduse de dumneavoastra, respectiv site-uri pe care se prezinta informatii despre ceea ce va intereseaza. Rezultatele cautarii sunt site-uri (pagini de Internet) pe care puteti intra dand click pe textul scris mare cu albastru, dar si imagini pe care puteti sa dati de asemenea click pentru a le vedea la dimensiuni mai mari.
32. Daca vreti sa inchideti o pagina apasati prin click stanga butonul X gri din partea dreapta sus a tabului iar daca vreti sa inchideti cu totul fereastra de Internet apasati X-ul rosu din dreapta sus. Daca ati intrat pe o pagina si vreti sa vedeti informatii care sunt in josul ei aveti mai multe optiuni ca sa navigati in josul paginii: puteti sa trageti usor inspre dumneavoastra rotita de scroll a mouse-ului, sa dati click pe bara de scroll a paginii, cea care se vede si in imaginea de sus in dreapta , sa tineti apasat si sa o trageti in jos, sau sa apasati tasta Page Down de pe tastatura. Daca ati vizitat un site si vreti sa va intoarceti la cautare puteti ori sa apasati pe butonul de inapoi al browserului (se afla in stanga sau dreapta sus in functie de browser) ori sa introduceti iar www. google.com in casuta de adrese.
33. 2.3. Cum cream o adresa de email O adresa de email va ajuta sa transmiteti si sa primiti gratuit mesaje aproape instant. Mesajele dumneavoastra, cu sau fara atasamente precum imagini sau documente, pot ajunge in orice parte a lumii daca cel caruia ii scrieti are si el o adresa de mail. Mesajul va ramane in asteptare in casuta postala virtuala pana cand destinatarul se va conecta la internet si il va citi. Pentru a crea o adresa de email, cautati pe Google creare cont Yahoo mail sau creare cont Gmail sau intrati pe adresa fiecarui site in parte, www.gmail.com sau mail.yahoo.com, apasa pe butonul creare cont / create account si urmati instructiunile. In principiu vi se va cere sa alegeti adresa pe care o doriti, de exemplu mihaelaioana@yahoo.com, o parola si sa completati cu alte informatii personale necesare. O adresa de mail se poate crea si pe alte site-uri, insa acestea sunt cele mai folosite.
34. 2.4. Ce este Facebook si cum cream un cont Facebook este o retea de socializare, cu alte cuvinte un site unde va faceti un cont pentru a tine legatura cu familia si prietenii sau pentru a va face noi cunostinte care va impartasesc pasiunile si interesele. Poate fi de asemenea folosit pentru a promova o firma, un produs, o organizatie, orice vreti sa faceti cunoscut unui numar mare de oameni. De exemplu, va puteti gasi fosti colegi de serviciu sau de scoala cu care ati pierdut legatura sau va puteti alatura unei comunitati de gradinarit, presupunand ca acesta ar fi un hobby de-al dumneavoastra. Pentru a va face cont, trebuie sa intrati pe adresa www.facebook.com sau sa cautati pe Google creare cont facebook si sa urmati pasii necesari, furnizand informatiile cerute. O data contul creat cautati in casuta de cautare numele cunostintelor, intrati pe paginile lor si adaugati-i ca prieteni prin apasarea butonului Add friend. Puteti si sa cautati si sa apreciati pagini de vedete sau ziare de exemplu, care va plac si sa primiti din partea lor noutati. Daca doriti sa impartasiti o veste, o impresie sau ceva ce v-a placut pe alta pagina, apasati butonul distribuire. Puteti posta poze sau noutati despre dumneavoastra prin actualizarea profilului personal.
35. 2.5. Ce este Yahoo Messenger si cum comunicam prin el Yahoo Messenger este un program furnizat gratuit de Yahoo prin care puteti sa comunicati in direct cu prietenii si alte cunostinte. Trebuie sa descarcati mai intai programul si sa-l instalati, informatii pe care le gasiti la sectiunea Cum sa descarcati ceva de pe internet. Dupa ce porniti programul, va trebui sa va logati folosind adresa de mail Yahoo si parola pe care le-ati ales cu cateva pagini inainte. Dupa ce ati intrat in program, va trebui sa adaugati un prieten pentru a putea vorbi cu el. Apasati pe plusul din dreapta sus, scrieti adresa de mail a prietenului si apasati next si finish. Prietenul dumneavoastra va trebui sa accepte cererea si sa fie si el logat in program pe calculatorul sau pentru a comunica. Incepeti convorbirea dand click de doua ori pe adresa sa care o sa apara in program dupa ce ati adaugat-o. In aceasta fereastra se scrie mesajul in casuta de jos si se apasa send. Puteti initia si convorbiri audio/video sau numai audio din butoanele din dreapta sus ale ferestrei.
36. 2.6. Ce este Skype si cum comunicam prin el Skype este un program similar cu Yahoo Messenger, de asemenea gratuit, si trebuie urmati aceiasi pasi din pagina precedenta: cautarea programului pe Google, descarcarea si instalarea lui. Trebuie apoi sa va creati un cont pentru Skype apasand create account in fereastra care va aparea cand deschideti programul. Vi se vor cere informatii cum ar fi numele contului si parola si o adresa de mail, ca cea de Yahoo sau Gmail recomandata la o sectiune anterioara. Skype este un program folosit mai mult pentru convorbiri audio si video decat pentru mesaje scrise deoarece ofera un sunet si o imagine mai buna. Puteti sa va vedeti si auziti cu oricine are un cont de Skype si o camera web si un sistem audio instalate. Are si o versiune platita prin care puteti initia conferinte cu mai multe persoane in acelasi timp.
37. 2.7. Cum descarcam ceva de pe Internet Informatia de pe net nu exista numai pe site-uri ci si pe fisiere atasate site-urilor, de exemplu fisiere Word, filme, muzica, carti. Aceste fisiere pot fi descarcate de obicei foarte simplu, apasand pe butonul descarcati aici / download. Ele vor fi descarcate intr-o locatie pe calculatorul dumneavoastra, putand astfel sa le pastrati si sa le accesati oricand doriti. Cateodata nu veti gasi insa ce cautati decat pe site-uri de torente. Un site de torrente international pe care puteti cauta printre foarte multe fisiere este www.torrents.to Exista insa si site-uri romanesti de torrente ca lasttorrents.org precum si site-uri pe care puteti urmari fara descarcare filme precum www.youtube.com sau site-ul www.990.ro Pentru a descarca un film de pe Internet de exemplu, mai intai cautati pe Google programul utorrent si apasati download. Dupa ce s-a descarcat, instalati-l si deschideti-l. Scrieti apoi iar pe Google numele filmului cautat urmat de cuvantul torrent. O sa apara o serie de rezultate adica site-uri pe care va trebui sa intrati pana veti gasi ce cautati. Deschideti-le si cautati in ele un buton de download. Se va descarca un mic fisier pe care trebuie sa-l deschideti confirmand ca doriti sa il descarcati. Filmul va fi vizibil apoi in programul utorrent si va trebui sa asteptati pana se va descarca.
38. 2.8. Cum sa protejezi calculatorul de virusi Pentru a va proteja calculatorul de virusi trebuie sa instalati un antivirus. Exista mai multe optiuni, unele gratis si altele cu plata. O recomandare ar fi Microsoft Security Essentials pe care il cautati pe Google urmat de cuvantul download. Il descarcati conform instructiunilor de pe pagina anterioara si dupa instalare va va cere sa faca o verificare a calculatorului. Acceptati verificarea si daca a gasit ceva ii permiteti sa curete calculatorul. De acum incolo calculatorul dumneavoastra va fi protejat. In aceasta imagine este un exemplu de reclama agresiva pe care trebuie sa o evitati. De multe ori aceste reclame palpaie pentru a va atrage atentia si chiar scot diverse zgomote atunci cand le atingeti cu cursorul. Virusii nu sunt singurul pericol de pe internet. Trebuie sa fiti precauti si sa priviti cu suspiciune orice mail pe care il primiti de la necunoscuti, mai ales daca va promit sume fabuloase de bani. Niciodata nu trebuie sa furnizati date personale legate de conturile bancare pe internet. O alta forma de escrocherie foarte populara pe internet sunt reclamele foarte agresive in care vi se promit premii, solutii miraculoase pentru a face bani, a slabi sau orice cere un anumit efort. Aceste reclame vor sa va vanda scump produse care de obicei sunt fara valoare si poate chiar sa va instaleze programe malitioase in calculator. Ignorati-le si priviti-le ca pe un rau care trebuie ignorat. Daca o fereastra cu o reclama abuziva nu vrea sa se inchida opriti si redeschideti calculatorul.

39. Tutorial asamblare componente PC
PREGĂTIREA CARCASEI ŞI A PLĂCII DE BAZĂ

Carcasa este formata dintr-o structura metalica de sustinere (pe care se fixeaza componentele calculatorului) care este acoperita cu doua panouri laterale, un panou superior si un panou frontal („faţa” calculatorului). Toate panourile sint detasabile, fiind fixate de obicei cu suruburi metalice sau cu elemente de plastic. Panourile laterale si cel superior sint de obicei din metal iar panoul frontal din plastic. La anumite carcase panourile laterale si panoul superior formeaza un tot unitar deci se manevreaza impreuna.
Incepem prin a dezasambla panourile laterale. Acestea sint fixate cu mai multe suruburi de partea din spate a structurii metalice de sustinere. Dupa desurubare tragem pe rind panourile inspre inapoi si ele culiseaza pina in momentul in care parasesc sina pe care se afla si astfel pot fi scoase. Nu este nevoie sa scoatem panourile superior si frontal dar o putem face daca socotim ca este necesar.
La interiorul carcasei se gaseste o pungulita cu suruburi care se poate afla in spatele panoului frontal, fiind lipita cu banda adeziva. Trebuie sa fim atenti atunci cind o dezlipim, in asa fel incit sa nu rupem niste fire care se afla in aceeasi zona. Scoatem punga cu suruburi si o punem de-o parte.
Desfacem cutia placii de baza si scoatem punga cu PB, doua cabluri IDE (pentru conectarea hardiscurilor), doua cabluri pentru unitatile de discheta si manualul placii. Scoatem cu grija placa de baza din punga si o inspectam avind alaturi manualul. Fiecare PB are aceleasi elemente constitutive principale (cipseturi, sloturi, etc.) dar fiecare producator are felul sau de a le asambla pe placa, de aceea este recomandat sa ne familiarizam cu configuratia PB ajutindu-ne de manual. Manualul PB este foarte important si de aceea trebuie pastrat cu grija in asa fel incit sa nu fie pierdut sau aruncat. Daca am pierdut totusi manualul putem merge pe situl producatorului PB si descarca de acolo o copie in format PDF a manualului.
Pregatirea carcasei ne permite si descarcarea electricitatii statice acumulata in corpul nostru. Aceasta poate afecta componentele pe care le manipulam si le poate deregla sau strica. Electricitatea statica poate fi descarcata daca atingem cu miinile o parte din carcasă care nu este vopsita, de exemplu structura metalica de sustinere a componentelor calculatorului. O modalitate folosita de profesionisti este folosirea unei bratari anti-statice. Aceasta este o bratara pe care o purtam la mina atunci cind umblam in calculator si pe care o conectam printr-un fir metalic la carcasa acestuia.
Este recomandat sa asamblam calculatorul pe o masa si nu pe podea pentru a fi siguri ca nu vom calca pe piesele pe care urmam sa le instalam.

MONTAREA PROCESORULUI

Procesorul se prezinta ca o placuta pe care la partea superioara se gaseste corpul procesorului iar la partea inferioara se gasesc contactele metalice (numite pini – „ace”) care vor face dupa montare legatura cu placa de baza. Procesorul trebuie fixat intr-un lacas numit „socket” (soclu) care este construit din material plastic si are o multitudine de mici gauri pe suprafata sa in care trebuie sa intre pinii procesorului. Soclul este construit din doua parti, una superioara si una inferioara. Gaurile de pe partea superioara sint usor decalate fata de cele de pe partea inferiora in asa fel incit nu vom putea sa montam procesorul decit dupa ce aducem gaurile pe aceeasi linie.
Soclul procesorului are pe una din partile laterale un brat metalic. Rolul acestuia este sa permita fixarea procesorului in soclu si apoi sa „zavorasca” contactele (pinii) acestuia. Pentru a monta procesorul trebuie sa ridicam bratul metalic. Pentru aceasta prindem capul bratului metalic cu degetele si il tragem usor inspre exterior si apoi il ducem in sus pina cind bratul se afla in pozitie verticala. Observam ca partea superioara a soclului procesorului a culisat in timpul ridicarii bratului metalic in asa fel incit acum este permisa fixarea procesorului.
Luam procesorul in mina si il apasam cu grija in soclu in asa fel incit coltul marcat special (este mai bont sau este insemnat cu o mica sageata) al placutei procesorului sa se pozitioneze exact in dreptul balamalei bratului metalic. Procesorul nu poate fi fixat in soclu decit in pozitia corecta, daca l-am pozitionat incorect pinii sai nu vor intra complet in gauri. In general fixarea procesorului este foarte usoara, pinii intrind usor in gaurile soclului si nefiind nevoie sa exercitam o presiune mare. Procesorul este complet stabilizat in soclu dupa ce coborim bratul metalic al soclului pina la orizontala si il fixam in pozitia sa initiala (pentru aceasta tragem bratul un pic inspre exterior). Cind coborim bratul este recomandat sa exercitam o foarte mica presiune asupra placutei procesorului in asa fel incit acesta sa nu iasa din soclu. Daca dorim, putem sa scoatem procesorul si sa-l fixam din nou, nu se intimpla nimic rau daca facem acest lucru.

MONTAREA RĂCITORULUI (RADIATOR + VENTILATOR)

Montarea corecta a racitorului („cooler”) este esentiala pentru buna functionare a procesorului. Ea este o procedura delicata pentru ca exista posibilitatea sa avariem procesorul daca nu procedam corect. Din aceasta cauza este bine sa montam racitorul peste procesorul fixat in soclu doar dupa ce stapinim bine tehnica de montare. Este recomandata familiarizarea cu tehnica de montare a racitorului fara ca procesorul sa se afle fixat in soclu. Cu alte cuvinte, montam si demontam racitorul de mai multe ori peste soclul gol pina stapinim bine tehnica.
Soclul procesorului are niste excrescente (ca niste „dinţi”) de plastic pe doua din laturile sale. Racitorul are o clema metalica (formata din doua parti asamblate la mijloc) care este construita in asa fel incit la ambele capete are niste orificii metalice in care trebuie sa intre „dinţii” soclului. Avind soclul gol incercam mai multe variante de fixare a racitorului prin introducerea dintilor soclului in orificiile ambelor capete ale clemei. Este recomandat ca intr-o prima etapa sa punem racitorul peste soclu si sa manevram clema in asa fel incit orificiiile unui cap al clemei sa se fixeze de dinţii dintr-o parte a soclului. Apoi manevram din nou clema miscind-o usor si apasind in jos pe capatul ei nefixat pina cind orificiile acestuia se fixeaza de dinţii din cealalta parte a soclului. Trebuie sa avem grija sa nu fortam prea tare si de asemenea sa fim atenti ca sa nu scape capul clemei fixat in prima etapa. Nu este o procedura foarte dificila insa va trebui sa exersam pina cind vom fi capabili sa o executam fara gres.
Dupa ce am devenit siguri ca stapinim tehnica de montare a racitorului fixam procesorul in soclu si apoi punem o picatura de pasta termoconductoare pe suprafata procesorului. Pasta se gaseste intr-o mica seringa furnizata impreuna cu racitorul. Apoi montam racitorul peste procesor. Aceasta montare trebuie facuta cu mare grija in asa fel incit sa nu apasam prea tare racitorul peste procesor atunci cind incercam sa fixam clema racitorului de dinţii soclului. Pentru a evita deteriorarea procesorului in timpul acestei manevre, pe placuta procesorului se afla niste rondele din cauciuc care amortizeaza presiunea pe care o exercitam. Secretul este deci aplicarea unei forte bine dozate, al carei rezultat sa fie montarea racitorului in asa fel incit suprafata procesorului sa se afle in contact cu partea inferioara a radiatorului careia sa-i transmita caldura pentru a o disipa in mediul inconjurator.
Daca dorim sa fim siguri ca nu avariem procesorul atunci cind montam racitorul va trebui sa cumparam o piesa numita „shim” care este in fapt un mic cadru asezat peste placuta procesorului ale carui laturi au exact inaltimea procesorului propriu-zis (paralelipipedul metalic aflat in centrul placutei procesorului). Atunci cind montam racitorul acesta nu va putea sa apese pe procesor deteriorindu-l pentru ca va fi impiedicat de laturile cadrului. Dezavantajul acestei metode este dat de faptul ca inaltimea cadrului trebuie sa fie exact aceeasi cu a procesorului altfel procesorul nu se va afla in contact cu baza racitorului si nu ii va putea transfera acestuia caldura.
Ventilatorul este fixat prin suruburi de partea superioara a radiatorului. Pentru a functiona el trebuie alimentat cu curent electric si aceasta se realizeaza prin intermediul unui mic cordon terminat cu un cap de plastic. Acest cap trebuie fixat intr-o priza cu trei pini aflata pe placa de baza in apropierea soclului procesorului. Daca ne uitam pe schema din manual putem vedea unde se gaseste aceasta priza, linga care se afla scris CPU FAN (ventilatorul procesorului). Chiar si fara manual ea este usor de gasit. Priza are un ghidaj care ne ajuta sa fixam corect capul cordonului de alimentare.

MONTAREA PLĂCII DE BAZĂ ÎN CARCASĂ

Dupa ce am montat procesorul si racitorul putem fixa placa de baza in carcasa cu ajutorul unor suruburi. Fixarea se face pe o portiune laterala a carcasei care contine o suprafata metalica in care se observa mai multe gauri pentru instalarea suruburilor. PB nu se fixeaza de obicei direct pe suprafata metalica a carcasei. Intre ea si aceasta din urma se instaleaza mai intii niste despartitoare care pot fi din plastic sau din metal. Despartitoarele din metal sint niste suruburi care au capul gaurit si filetat. Suruburile care fixeaza placa de baza se insurubeaza in capul despartitoarelor.
Orientam PB in asa fel incit conectoarele pentru periferice (porturile seriale, portul paralel, etc.) sa fie indreptate catre partea din spate a carcasei. Punem placa de baza peste suprafata metalica laterala. Este foarte posibil ca in acest moment sa fim obligati sa facem loc la partea din spate a carcasei pentru unele conectoare de pe placa de baza (porturile seriale, portul paralel, portul pentru joystic). Acestea trebuie sa iasa prin partea din spate a carcasei si de obicei orificiile prin care ies sint acoperite cu placute metalice subtiri pe care va trebui sa le rupem. Cind sintem siguri ca am gasit pozitia optima pentru PB observam care sint gaurile de pe aceasta care se suprapun cu gaurile de pe suprafata metalica. Tinem minte locatia lor si fixam mai intii despartitoarele metalice prin insurubare pe suprafata metalica. Punem PB peste despartitoare si fixam PB cu suruburi care se fixeaza in capul despartitoarelor.
Prin intermediul placii de baza se realizeaza alimentarea cu energie electrica a placilor instalate in sloturile PCI si slotul AGP. Alimentarea cu electricitate a PB se realizeaza cu ajutorul unui cablu care iese din sursa de alimentare. La capatul acestui cablu se afla un conector pe care trebuie sa il fixam prin apasare (dupa ce l-am orientat corect) in priza ATX de pe PB. Aceasta este de obicei de culoare alba si are doua siruri de gauri asezate paralel. Din sursa iese mai multe cabluri insa fiecare are la capatul sau un conector care se potriveste cu un singur fel de priza. Priza ATX de pe PB este unica si de aceea conectorul care intra in ea este usor de reperat.
In cele ce urmeaza se ia in consideratie o placa de baza de tip „jumperless” (fara comutatoare) asa cum sint majoritatea PB moderne. In cazul acestor placi toate reglajele (in masura in care sint necesare) se fac din BIOS. Comutatorul („Jumper”) este o bucata de plastic avind o lamela metalica la interior care se aseaza de obicei peste doi pini. Atunci cind asezam comutatorul peste pini lamela metalica intra in contact cu pinii si astfel va inchide un circuit care va avea ca efect trecerea unui curent electric prin acestia. Consecinta ultimă este schimbarea configuratiei de functionare a dispozitivului respectiv (PB , CD-ROM, hardisc, etc).

CONECTAREA LA PLACA DE BAZĂ A BUTOANELOR DE PE PANOUL FRONTAL

Pe panoul frontal al carcasei se afla butoanele de pornire si resetare a calculatorului, alaturi de ledul care ne indica starea de activitate a hardiscului. Aceste dispozitive (alaturi de altele) se conecteaza la PB prin niste fire subtiri la capatul carora se afla niste conectoare din plastic de culoare neagra care au doua sau mai multe gauri. Pe placa de baza se afla unul sau doua dispozitive de conectare cu pini („ace”) care trebuie sa intre in gaurile conectorilor aflati la capatul firelor.
Aceste dispozitive (prize) de pe PB se remarca usor pentru ca sint niste „linii” din plastic lungi si subtiri din care ies niste „ace”. Fiecare dispozitiv contine mai multe prize de conectare asezate una linga alta pe lungime iar in dreptul fiecareia este scrisa pe PB functia ei. De exemplu priza linga care scrie HD-LED este pentru dioda care ne arata starea de activitate a hardiscului. Priza linga care scrie PW-ON este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la butonul de pornire-oprire a calculatorului. Priza linga care scrie SPK este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la difuzorul carcasei, cel care ne semnaleaza eventualele probleme care apar la pornirea calculatorului. Priza linga care scrie RST este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la butonul de resetare a calculatorului.
Realizarea conectarii diferitelor dispozitive amintite este foarte usoara daca avem manualul PB la indemina. In acest manual observam ca in dreptul unor pini ai prizei de pe placa de baza se afla scrisa cifra 1. Daca ne uitam apoi la conectorii aflati la capatul firelor observam ca la fiecare dintre acestia in dreptul uneia dintre gauri se afla desenata o sageata. Pinul care este marcat prin cifra 1 trebuie sa intre in gaura marcata cu sageata. Alti conectori au scrisa pe ei o polaritate (plus sau minus). Ne uitam in manual si vedem pinul prizei in care trebuie fixat conectorul pe care este semnul (+). Conectorul cu polaritate negativa il fixam in pinul de linga cel cu polaritate pozitiva.
Fiecare conector are scris pe el care este functia sa. Daca pe conector este scris HDD inseamna ca este conectorul care permite aprinderea diodei de tip LED care ne indica starea de activitate a hardiscului. Ducem acest conector (orientat corect) peste pinii din portiunea corespunzatoare a prizei de pe PB si apasam usor pina cind pinii au intrat in intregime in gaurile conectorului. Procedam similar si cu ceilalti conectori.
Aceasta etapa nu este deloc grea insa necesita atentie pentru ca de exemplu daca fixam gresit conectorul PW-ON putem avea surpriza ca dupa ce asamblam calculatorul acesta sa nu porneasca.

MONTAREA MODULELOR DE MEMORIE

Este recomandata montarea modulelor (placutelor) de memorie dupa ce am instalat PB in carcasa. Daca ne obisnuim sa procedam in acest fel atunci ne va fi foarte usor sa instalam noi module (cind ne hotarim sa crestem cantitatea de memorie a sistemului) fara a demonta PB din carcasa.
Modulele de memorie se prezinta ca niste placute subtiri care au la partea inferioara o serie de conectori auriti. La partea din mijloc a laturii cu conectori a modulelor DDR DRAM se afla o scobitura. Sloturile in care se monteaza modulele de memorie se caracterizeaza prin faptul ca la partile laterale au doua dispozitive din plastic („clame”) care permit fixarea foarte sigura a modulelor de memorie in sloturi. Aceste clipuri se pot misca in sus si in jos.
Apucam cu degetele cele doua clame ale unui slot de memorie si le miscam inspre exterior in asa fel incit sa ajunga la aproximativ 45 de grade fata de suprafata PB. Apoi luam cu ambele miini un modul de memorie si il orientam perpendicular pe PB, cu conectorii in jos si cu scobitura suprapusa peste portiunea corespunzatoare a slotului. Apasam usor dar ferm cu cele doua degete mari pe partile laterale ale modulului pina cind partea cu conectori a intrat in slot. In acest moment cele doua clame laterale ale slotului revin la un unghi de 90 de grade fata de PB si intra in niste scobituri de pe partile laterale ale modulului de memorie. Montarea memoriei este o operatiune delicata, dar nu dificila.

MONTAREA HARDISCULUI , A UNITĂTII CD-ROM ŞI A UNITĂŢII DE DISCHETĂ

In spatele panoului frontal al carcasei se gasesc locasurile de fixare pentru hardisc, unitatea de discheta si CD-ROM. Aceste locasuri sint suprapuse pe verticala si sint de doua tipuri : unele mai late (pentru CD-ROM) numite locasuri („bay”) de 5,25 inci si altele mai inguste (pentru hardisc si unitate de discheta) numite locasuri de 3,5 inci. De obicei locasurile au niste ghidaje care ne ajuta sa introducem corect componentele calculatorului si care in acelasi timp sustin aceste componente pentru ca ele sa nu cada pina cind le fixam cu suruburi.
Hardiscul si unitatea CD-ROM se incalzesc destul de mult atunci cind au activitate intensa (de ex. in timpul jocurilor). Este deci indicat ca intre componentele instalate in locasuri sa fie destul spatiu necesar pentru o aerisire corecta. Panoul frontal are niste placute de plastic care acopera fata locasurilor de 5,25″. Va trebui sa scoatem placuta care acopera fata locasului in care instalam unitatea CD-ROM si eventual placuta care acopera fata locasului in care vom instala unitatea de discheta. Placutele au niste aripioare care le fixeaza la panoul frontal. Daca apasam usor inspre interior pe ambele aripioare de fixare putem scoate foarte usor placutele.
Unitatea de discheta trebuie amplasata in zona in care ii este destinata. Exista carcase care au in panoul frontal o fanta in fata locasului in care trebuie amplasata unitatea de discheta, fanta folosita pentru a introduce si scoate dischetele din unitate. In acest fel nu se va vedea fata unitatii de discheta dar aceasta va putea fi folosita ca de obicei. Alte carcase au un locas acoperit cu o placuta de plastic care trebuie scoasa pentru a instala unitatea de discheta.
Hardiscul trebuie amplasat sub unitatea de discheta la o distanta cit mai mare insa de preferinta nu pe ultimul locas de 3,5″ (cel care este cel mai apropiat de sol).
Este recomandat sa amplasam unitatea CD-ROM cit mai sus (dar nu pe ultimul locas) in asa fel incit sa aiba o aerisire buna in partea sa superioara, care se incalzeste cel mai tare. Unitatea CD-ROM trebuie introdusa in locas dinspre exteriorul spre interiorul carcasei.
Hardiscul se conecteaza la placa de baza prin intermediul unui cablu IDE. Acesta are trei conectori, cite unul la fiecare capat al cablului si unul la mijloc. Conectoarele aflate la capetele cablului se folosesc pentru fixarea la placa de baza sau la un hardisc aflat in postura de stapin („master”). La anumite cabluri conectorul care se fixeaza pe placa de baza are un mecanism de fixare special in asa fel incit cablul sa nu se desprinda accidental. Conectorul din mijloc este folosit pentru un hardisc sau o unitate CD-ROM aflate in postura de sclav („slave”). Conectoarele IDE trebuie orientate corect altfel nu vor intra in prizele IDE de pe componente sau de pe PB.
Cablul IDE este de obicei plat si are una din margini colorata (in rosu sau negru). Conectam mai intii cablul la hardisc. Acesta are la partea din spate o priza IDE (de forma alungita si cu multi pini) care se afla linga priza pentru cordonul de alimentare. Marginea marcata cu culoare a cablului IDE trebuie sa se afle inspre priza de alimentare cu curent electric. De altfel impingerea conectorului IDE al cablului in priza de pe hardisc nu este posibila decit in aceasta situatie, din cauza unor ghidaje care impiedica patrunderea conectorului in priza daca nu este pozitionat corect. Urmeaza conectarea cablului IDE la PB. Cele doua dispozitive de conectare (prizele) IDE de pe placa de baza sint denumite IDE 1 si IDE 2 in manualul PB. Hardiscul se va conecta la priza IDE 1. In acelasi manual se observa ca prizele au unul din capete marcat cu cifra 1. Marginea marcata cu culoare a cablului IDE trebuie sa se afle de aceeasi parte cu capatul prizei IDE marcat cu cifra 1. De altfel impingerea conectorului IDE al cablului in priza de pe PB nu este posibila decit in aceasta situatie, din cauza unor ghidaje care impiedica patrunderea conectorului in priza daca nu este pozitionat corect. Trebuie sa impingem conectorul incet dar ferm, in asa fel incit sa intre complet in priza si eventual il fixam daca dispune si de un dispozitiv de fixare.
Daca avem doua hardiscuri de viteze diferite va trebui sa conectam la priza IDE 1 hardiscul cel mai rapid, care se va afla astfel in postura de stapin principal („primary master”).
Atunci cind instalam unitatea CD-ROM avem doua posibilitati. Unitatea CD-ROM poate functiona in regim de sclav („slave”) al hardiscului insa poate functiona si in regim de stapin secundar („secondary master”). Atunci cind scoatem din cutie unitatea ea este configurata sa lucreze in regim de sclav. Configurarea ca sclav sau stapin se face foarte usor scotind si mutind un comutator („jumper”) in pozitia corespunzatoare pe partea din spate a unitatii CD-ROM.
Daca avem un singur hardisc este de preferat sa conectam unitatea CD-ROM (aflata in postura de sclav sau stapin secundar) la PB folosind priza IDE 2. Daca avem doua hardiscuri atunci unitatea CD-ROM (aflata exclusiv in postura de sclav) va putea fi conectata la PB prin intermediul cablului IDE la care este conectat si unul dintre cele doua hardiscuri. Pentru aceasta conectam intii cablul IDE la hardisc cu ajutorul unui conector de la capatul cablului si apoi cu ajutorul conectorului de la mijlocul cablului il conectam si la unitatea CD-ROM. Marginea colorata a cablului IDE trebuie sa se afle inspre priza de alimentare cu curent electric a unitatii CD-ROM. Va fi probabil nevoie sa rasucim cablul pentru a realiza conectarea la unitatea CD-ROM (care trebuie sa fie fixata intr-un locas aproape de locasul in care e fixat hardiscul). In final conectam cablul IDE la priza IDE 1 sau IDE 2 de pe PB.
Unitatea CD-ROM mai trebuie conectata la PB si cu un cablu audio furnizat impreuna cu unitatea. Acesta este format din doua fire si se conecteza la priza numita „Analog Audio” pe unitatea CD-ROM si la priza CD 1 de pe placa de baza.
Conectarea unitatii de discheta („floppy disk drive” – FDD) se face cu ajutorul cablului sau special. Cablul FDD are o caracteristica unica si anume ca este despicat catre unul din capete iar un fascicul de fire este rasucit inainte de a intra in conectorul de la capatul cablului. Partea cu fasciculul rasucit se conecteaza la unitatea de discheta iar cealalta parte la priza FDD a placii de baza. Orientarea cablului se face la fel ca mai sus. Marginea colorata trebuie sa fie inspre conectorul sursei de alimentare a unitatii de discheta iar la partea opusa trebuie sa fie aliniata cu capatul prizei de pe PB care este marcat cu cifra 1 in manualul PB.
Dupa ce am conectat cablurile IDE si FDD trebuie sa asiguram alimentarea cu curent electric a componentelor. Din sursa de alimentare iese o multitudine de cabluri ale caror capete sint conectorii care trebuie sa intre in prizele de alimentare prezente pe componentele instalate. Trebuie sa vedem care dintre capetele cablurilor care ies din sursa de alimentare se potrivesc cu prizele de alimentare prezente pe hardisc, unitatea CD-ROM, respectiv unitatea de discheta. Dupa ce le gasim le introducem in prizele componentelor apasind pina in momentul in care vedem ca au intrat complet.

MONTAREA PLĂCII VIDEO , A MODEMULUI ŞI A PLĂCII DE REŢEA

Placa video se monteaza in slotul AGP. Acesta este mai mic decit sloturile de memorie sau cele PCI si de obicei are culoarea maro. Tinem placa video cu ambele miini avind marginea cu conectorii auriti in jos iar marginea metalica inspre partea din spate a carcasei. Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalica a PV si indepartam placuta de tabla care se afla in zona respectiva. Impingem incet dar ferm PV in slot pina cind vedem ca partea cu conectori a intrat complet in acesta. Este posibil sa fie nevoie sa „zgîlţîim” un pic PV pentru a intra complet in slot. In acest moment putem bloca placa in slot ridicind mica clamă („AGP retainer”) care se afla linga slotul AGP si care functioneaza intrucitva asemanator cu clamele de la placile de memorie. Partea metalica a PV este indoita la 90 de grade in partea sa superioara rezultind o lamela orizontala care se suprapune peste o portiune a structurii metalice a carcasei. Pe aceasta lamela se gaseste o scobitura in care trebuie sa introducem un surub pentru a fixa PV la structura metalica a carcasei.
Modemul se monteaza intr-un slot PCI. Este recomandat sa il fixam cit mai departe de placa video in asa fel incit sa ii permitem ventilatorului de pe PV sa isi indeplineasca functia de racire a placii. O pozitie buna este penultimul slot PCI (numarind sloturile incepind de la cel mai aproape de procesor). Tinem modemul cu ambele miini avind marginea cu conectorii auriti in jos iar marginea metalica inspre partea din spate a carcasei. Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalica a modemului si indepartam placuta de tabla care se afla in zona respectiva. Impingem incet dar ferm modemul in slot pina cind vedem ca partea cu conectori a intrat complet in acesta. Este posibil sa fie nevoie sa „zgîlţîim” un pic modemul pentru a intra complet in slot. Fixam apoi modemul la structura metalica a carcasei cu un surub inserat in scobitura de pe lamela orizontala. Dupa ce inchidem carcasa calculatorului luam cablul care a venit impreuna cu modemul si bagam un capat al sau in priza linga care scrie „Line” (linie telefonica) de pe marginea metalica a modemului iar celalalt capat in priza liniei telefonice (dupa ce scoatem cablul care lega telefonul de priza aceasta). Cablul telefonului (pe care l-am scos initial din priza telefonica) il bagam apoi in priza linga care scrie „Phone” (telefon) de pe marginea metalica a modemului.
Placa de retea (PR) se monteaza intr-un slot PCI. O pozitie buna este ultimul slot PCI. Montarea se face la fel ca si montarea modemului. Placa de retea are un cablu mic care trebuie conectat la placa de baza si anume la priza WOL („wake on LAN”). Vedem in manualul PB unde se afla aceasta priza si impingem usor conectorul de la capatul cablului in pinii prizei.

ÎNCHIDEREA CARCASEI CALCULATORULUI

Montam cele doua panouri laterale ale carcasei si le fixam cu suruburi. Putem sa nu fixam cu surub panoul din stinga (daca privim partea frontala a carcasei) pentru a putea sa-l deschidem mai usor in cazul in care apar probleme la pornirea calculatorului.
Conectam cablul de alimentare a carcasei la priza de pe carcasa care se afla linga ventilatorul sursei de alimentare. Cablul trebuie apoi conectat la priza de curent de pe perete. Este recomandat ca stecherul acestui cablu sa intre direct in perete si nu prin intermediul unui triplu stecher. De asemenea este recomandat sa nu se conecteze cablul de alimentare la priza de perete decit dupa ce am terminat de conectat dispozitivele periferice si monitorul (vezi mai jos).
La unele carcase exista la partea din spate un comutator cu doua pozitii (0 si l) a carui functie este sa permita sau sa intrerupa alimentarea cu curent electric de la priza din perete. Daca partea comutatorului pe care scrie l se afla la nivelul suprafetei carcasei atunci alimentarea cu curent este permisa. Daca apasam pe partea pe care scrie 0 pina cind aceasta ajunge la nivelul suprafetei carcasei atunci alimentarea cu curent este intrerupta. Acest comutator ne permite pe de o parte intreruperea rapida a alimentarii cu curent in caz de accident (de ex. atunci cind o piesa a calculatorului a luat foc) si pe de alta parte ne permite evitarea pornirii din intimplare a calculatorului (de ex. daca avem copii mici care apasa din curiozitate pe butonul de pornire).

CONECTAREA MONITORULUI ŞI A DISPOZITIVELOR PERIFERICE

Monitorul are la partea din spate doua cabluri. Unul dintre acestea este cablul de conectare la placa video. Acesta are la capatul sau un conector cu pini care trebuie sa intre in priza corespunzatoare de pe PV. Conectorul trebuie orientat corect altfel nu va intra in priza.Impingem usor conectorul pina cind vedem ca pinii au intrat complet in gaurile prizei. Fixam apoi conectorul de PV folosind cele doua suruburi ale sale. Al doilea cablu al monitorului este cablul de alimentare cu curent electric si el intra de obicei direct in priza de curent alternativ (220 V) de pe perete, avind deci la capatul sau un stecher obisnuit. Exista si situatii in care acest al doilea cablu nu se conecteaza la priza din perete ci la o priza aflata pe partea din spate a carcasei calculatorului, in aceasta situatie cablul avind la capatul sau un conector special.
Tastatura si mausul se conecteaza de obicei la niste prize de tip PS/2 aflate pe PB. Aceste prize trebuie sa fie vizibile prin doua orificii ale carcasei. Daca nu sint vizibile inseamna ca orificiile sint inca acoperite cu tabla. Luam o surubelnita si dam la o parte tabla respectiva, care trebuie sa se detaseze usor. Desi cele doua conectoare (al tastaturii si al mausului) sint identice, fiecare trebuie impins in mufa speciala de pe PB. De obicei pe carcasa linga cele doua orificii PS/2 se afla imprimate doua mici desene care arata unde trebuie introdus conectorul mausului si unde cel al tastaturii. Daca avem un maus sau o tastatura USB acestea trebuie conectate la prizele USB (indiferent care) de pe PB. Prizele PS/2 sint rotunde iar prizele USB sint dreptunghiulare. Conectorul PS/2 are niste pini subtiri care trebuie orientati corect altfel nu vor intra in priza PS/2 de pe PB.
Boxele se conecteaza impingind mufa de tip jack in priza corespunzatoare de pe PB. Exista trei prize audio asemanatoare (pentru mufe jack) pe placa de baza. De obicei prima dintre ele (cea mai de sus sau cea mai din stinga) este folosita pentru conectarea boxelor. Boxele au un cablu de alimentare care se termina fie cu un stecher obisnuit fie cu un stecher care include un transformator. In ambele situatii trebuie facuta conectarea cu o priza de curent alternativ (220 V).
Microfonul se conecteaza impingind mufa de tip jack in priza de pe PB. De obicei ultima dintre prizele audio (cea mai de jos sau cea mai din dreapta) este folosita pentru conectarea microfonului.
Joysticul se conecteaza fie la priza de tip „gameport” de pe PB, fie la una din prizele USB. Exista o singura priza de tip „gameport” pe PB.
Imprimanta se conecteaza fie la una din prizele USB, fie la portul paralel (care si el se gaseste intr-un singur exemplar pe PB).